Artikel van Hagar Jobse voor F5-Networking

Interview: FEEDBACK GEVEN? ZO DOE JE DAT

01 April 2019
Feedback geven vinden de meeste leidinggevende niet bepaald leuk. Zonde, want feedback kan voor zowel voor de gever als ontvanger heel waardevol zijn. Mits het tenminste op de juiste manier wordt verpakt.

27 maart 2019

Anderen wijzen op hun fouten of verbeterpunten vinden we doorgaans niet leuk. Volgens de aan Harvard verbonden wetenschappers Douglas Stone en Sheila Heen heeft dat er mee te maken dat degene die de kritiek ontvangt hier maar zelden ontspannen op reageert. Stone en Heen schreven samen het boek Feedback is een cadeautje. Dat we zo’n moeite hebben met commentaar is volgens de schrijvers niet zo gek. Feedback geeft ons namelijk het gevoel dat we niet goed genoeg zijn.

Feedback geven is goed voor de samenwerking

Zonde, want feedback kan juist heel nuttig zijn. Door feedback te krijgen leer je immers op welke punten je nog kunt verbeteren en waar je valkuilen liggen. Overigens is feedback niet alleen nuttig voor de ontvanger, maar voor het hele team. Als je weet wat je collega’s wel en niet prettig vinden, kun je namelijk beter samenwerken, aldus Stone en Heen. Essentieel hierbij is wel dat feedback op de goede manier gegeven wordt en dat is niet altijd even makkelijk.

Ingrid Klinkert is trainer en coach en geeft feedback-trainingen aan teams en bedrijven. Hoe je het beste feedback kunt geven is volgens haar afhankelijk van de persoon met wie te maken hebt. ‘Iedereen heeft weer een andere stijl van communiceren,’ legt ze uit. ‘De een is heel direct en kan daardoor misschien bot overkomen. Iemand anders verpakt de boodschap misschien in heel veel bewoordingen, terwijl meer directe mensen liever hebben dat iemand gelijk to the point komt.’

Geef feedback meteen

Klinkert raadt aan om die verschillen in communicatie te respecteren en hier ook rekening mee te houden. ‘Vraag aan  het einde gesprek hoe de ontvanger dit heeft ervaren,’ zegt ze. ‘We doen vaak allerlei aannames over wat de ander denkt, maar dat wil helemaal niet zeggen dat die ook kloppen. Als  een boodschap verkeerd is  overgekomen, kun je dat maar beter weten. Dan kun je er een volgende keer namelijk rekening mee houden.’ Feedback geven behelst bovendien een stuk meer dan alleen de boodschap bij iemand neerleggen. Klinkert: ‘Als je feedback geeft, moet je de ander ook de ruimte geven hier op te reageren en vragen te stellen. Dan voelt diegene zich gehoord.’

Het slechtste wat je kunt doen is ergernissen en kritiek opsparen en hier een paar weken later mee komen. ‘Dan weet de ontvanger waarschijnlijk niet eens meer waar het over gaat,’ aldus Klinkert.

Geef juist ook complimenten

Feedback geven is goed, maar je moet ervoor waken dat je niet doorslaat. Een leidinggevende die zijn of haar medewerkers constant bekritiseert is op zijn zachts gezegd niet bepaald populair. Een goede verhouding tussen positief en negatief contact is dan ook belangrijk. Zo stellen de Amerikaanse organisatiepsychologen Emily Heaphy en Marcial Losada dat we voor een optimale samenwerking bij onze collega ’s zes keer zoveel positieve als negatieve emoties moeten oproepen. Dat komt goed uit, want als je feedback geven lastig vindt, kun je volgens Klinkert het beste beginnen met complimentjes geven. ‘Complimenten zijn niets anders dan positieve feedback,’ zegt ze. ‘Door complimenten te geven oefen je met het aanspreken van collega’s. Als je dit veel doet, is de drempel om opbouwende kritiek te geven straks ook minder hoog.

Veel dank Hagar voor het interview. Link naar het interview.

Interesse? Neem contact op.

Neem contact op bij interesse of vragen en maak een afspraak voor een vrijblijvend, gratis advies gesprek waarin we meteen kennis met elkaar maken en we kunnen kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Contact opnemen